• Om oss
  • Jobber
  • Bli en partner

Retningslinjer for tillit og sikkerhet

April 2024

Målet med TicketSwap er å tilby en trygg og pålitelig plattform for kjøp og salg av billetter. Disse retningslinjene for tillit og sikkerhet beskriver reglene for brukere av plattformen vår for å legge til rette for dette målet.

I disse retningslinjene forklarer vi hva som er tillatt og ikke tillatt på plattformen vår når du selger billetter, oppretter et arrangement, kommuniserer med andre eller bruker plattformen vår. I tillegg forklarer vi hvordan vi overvåker dette og hva du kan gjøre hvis vi iverksetter tiltak mot deg. Disse retningslinjene samsvarer med vår plattform- og billettavtale og oppdateres fra tid til annen. Siste revisjonsdato står øverst på denne siden.

1. Generelle regler for bruk av plattformen vår

1.1. Når du bruker plattformen, er det viktig at du overholder gjeldende lover og regler, gir nøyaktig informasjon og behandler andre med respekt. Dette innebærer blant annet å overholde følgende regler:

1.1.1. Opprette en konto

All informasjon som kreves når du oppretter en konto, må oppgis sannferdig og fullstendig. Det betyr at du ikke kan utgi deg for å være en annen eller gi inntrykk av at du er tilknyttet et bestemt parti når du ikke er det. Én registrert konto per person er tillatt.

1.1.2. Opprette nye arrangement

Hvis du vil selge billetter til et arrangement som ennå ikke finnes på plattformen, må du gi en beskrivelse av arrangementet og fylle ut visse opplysninger, inkludert sted, tittel og starttidspunkt. Du er selv ansvarlig for at denne informasjonen er korrekt.

1.1.3. Bruk av skript og bots

Det er ikke tillatt å bruke skript, bots eller andre (delvis) automatiserte programmer eller andre metoder for å (gjen)kjøpe billetter med prioritet eller for å omgå plattformens regler.

1.1.4. Sikkerhet på nettstedet

Deler av nettstedet vårt er ikke tilgjengelig for offentligheten. Du har ikke lov til å (forsøke å) besøke disse begrensede/beskyttede områdene uten tillatelse. Du kan heller ikke legge ut eller videresende virus, ormer, søppelpost, spam, kjedebrev, uønskede tilbud eller reklame av noe slag til noe som helst formål. Du har ikke lov å undersøke, skanne eller teste plattformen eller andre tilkoblede systemer eller nettverk for sårbarheter eller utnytte slike sårbarheter. Hvis du oppdager en sårbarhet eller et problem med sikkerheten vår, er du pålagt å rapportere det til oss.

1.1.5. Kommunikasjon på plattformen

Vi tolererer ikke hatefulle, diskriminerende, pornografiske, støtende, truende, skremmende eller på annen måte tilsvarende uakseptable ytringer i noen form, verken offentlig eller direkte mot våre ansatte.

TicketSwap kan under visse omstendigheter, for eksempel hvis billetten din ikke fungerte eller et arrangement ble avlyst, starte en chat mellom kjøper og selger. Under disse samtalene har TicketSwap en assisterende rolle, og vi forventer at du oppfører deg rimelig og respektfullt overfor våre ansatte og andre brukere, og forsøker å finne en rettferdig løsning med oss.

1.1.6. Respektere tredjeparts rettigheter

Det er ikke tillatt å krenke andres rettigheter når du bruker plattformen vår, for eksempel tredjeparters rett til personvern.

1.1.7. Ingen forbrytelser på vår plattform

Du må avstå fra å begå lovbrudd på vår plattform.

2. Generelle regler for kjøp og salg av billetter

2.1. På vår plattform må brukerne kunne stole på at billettene de kjøper og selger er pålitelige. Vi iverksetter derfor strenge tiltak mot kjøpere og selgere som bryter reglene i billettavtalen. Kort sagt betyr dette at det ikke er tillatt å selge ulovlige, urettmessige eller falske billetter, bruke plattformen vår utelukkende for å tjene penger, drive med hvitvasking av penger eller begå bedrageri på annen måte.

2.2. I tillegg må du følge følgende regler:

2.2.1. Du kan ikke selge billetter til en for høy pris

Billetter på TicketSwap kan aldri selges for mer enn 120 % av billettens pålydende pris. I noen land er denne satsen under 120 %. Du er ansvarlig for å sikre at prisen du tar for billetten ikke overstiger den maksimale prisen som er tillatt i ditt land.

2.2.2. Du må oppgi korrekt informasjon om billettene dine

Du må laste opp den originale billetten og gi en nøyaktig beskrivelse av billetten, for eksempel må du angi om billetten er beregnet til en bestemt plass eller et bestemt sted.

2.2.3. Du kan kun kjøpe billetter til personlig bruk

TicketSwap er ment for personlig bruk, og det er derfor ikke meningen at du skal kjøpe mer enn åtte billetter til samme arrangement. Vil du delta på et arrangement med en gruppe? Da er det meningen at folk i gruppen din skal kjøpe sine egne billetter.

2.2.4. Du kan ikke selge en billett raskt etter at du har kjøpt den for å tjene penger

Plattformen er ment for fans som ønsker å delta på et arrangement, ikke for brukere som prøver å tjene penger på billettene sine. Derfor er det ikke tillatt å bruke TicketSwap for ren profitt, ved å selge billetter raskt videre til en høyere pris etter å ha kjøpt dem.

2.2.5. Du kan ikke tilby billetten på flere plattformer samtidig

Hvis du tilbyr en billett på flere plattformer samtidig, er sjansen stor for at du selger den samme billetten til flere personer. Dette kan hindre folk i å komme inn på arrangementet. Derfor er dette ikke tillatt.

2.2.6. Du må samarbeide om å tilbakebetale kjøperen

I noen tilfeller må selgeren overføre (deler av eller mer enn) kjøpesummen til kjøperen. Du er forpliktet til å medvirke til denne refusjonen i samsvar med refusjonsvilkårene i billettavtalen. I tillegg til plattformens regler kan vi også iverksette innkrevingstiltak i slike tilfeller. Våre retningslinjer for tillit og sikkerhet gjelder ikke for dette.

2.2.7. Du må rapportere alle restriksjoner på billetter, selv om du ikke har lov til å selge billetten

Hvis det er knyttet begrensninger til billetten, for eksempel at du må være til stede innenfor et bestemt tidsrom, må du opplyse om dette når du selger billetten.

2.2.8. Du kan ikke selge billetter du har fått gratis

Du har heller ikke lov til å selge billetter som du har fått gratis, for eksempel når du har vunnet billetter eller er gjest på arrangementet.

2.2.9. Du må samarbeide hvis arrangementet avlyses

Når et arrangement avlyses, må du fjerne billetten fra plattformen innen 48 timer etter at du har fått offisiell beskjed fra arrangøren. Hvis billetten for avbestillingen ikke ble solgt gjennom SecureSwap, må du kreve eventuell kompensasjon fra arrangøren og deretter overføre den til kjøperen gjennom TicketSwap, unntatt når et arrangement utsettes til et annet tidspunkt og/eller flyttes til et annet sted.

3. Tiltak ved brudd på reglene

3.1. Siden plattformen vår er ment for trygt og pålitelig kjøp og salg av billetter, tolererer vi på ingen måte usikre og upålitelige metoder. Avhengig av de spesifikke omstendighetene, for eksempel overtredelsens art og alvorlighetsgrad, hensikten med overtredelsen og (mulige) konsekvenser, vil vi blokkere eller nekte deg direkte tilgang til kontoen din - uten forvarsel - i følgende tilfeller:

3.1.1. Bedrageriske eller på annen måte kriminelle handlinger

Dette omfatter for eksempel salg av ulovlige, urettmessige eller falske billetter, bruk av plattformen vår utelukkende for å tjene penger, hvitvasking av penger, svindel med betalingskort eller salg av billetter du ikke har betalt for.

3.1.2. Trusler og urettferdig behandling av våre ansatte

Det er viktig for oss å ivareta sikkerheten til våre ansatte når de utfører sine oppgaver. Derfor tolererer vi ikke at våre ansatte blir truet eller utskjelt. Hvis våre medarbeidere opplever å bli utskjelt, vurderer vi alltid på grunnlag av hver enkelt melding om det er hensiktsmessig å gi en advarsel på forhånd, slik at samtalen kan normaliseres.

3.1.3. Bruk av skript og bots

Det er ikke tillatt å bruke skript, bots eller andre (delvis) automatiserte programmer eller andre metoder for å (gjen)kjøpe billetter på prioritert basis.

3.2. Avhengig av omstendighetene i saken, for eksempel alvorlighetsgraden og arten av overtredelsen, hensikten med overtredelsen og de potensielle konsekvensene, kan vi i tillegg iverksette følgende tiltak hvis du bryter reglene i disse retningslinjene for tillit og sikkerhet, plattform- eller billettavtalen eller loven:

  • gi deg en advarsel;
  • endre detaljene for billetter som tilbys eller de opprettede arrangementene;
  • (midlertidig) utsette utbetalingen av solgte billetter;
  • kreve at du samarbeider om å refundere et beløp til kjøperen;
  • forby deg å (gjen)kjøpe billetter til (spesifikke) arrangementer;
  • blokkere eller fjerne de tilbudte billettene;
  • midlertidig sperre kontoen din for salg, kjøp eller begge deler, eller
  • permanent nekte deg tilgang til plattformen vår.

3.3. I tillegg til de ovennevnte tiltakene kan vi også (midlertidig) utsette betalingen for billetter du har solgt, hvis vi mistenker at du ikke har fulgt reglene våre, eller hvis arrangementet kan bli avlyst. Vi kan også utsette betalingen til etter arrangementet. Dette gjør det mulig for oss å kontrollere at billettene du selger, er gyldige og gir kjøperen tilgang til arrangementet. Vi gjør dette når du har solgt eller tilbudt billetter til en verdi av 800 euro.

3.4. Når vi innfører tiltak, er følgende prinsipper viktige:

3.4.1. Flere kontoer

Vi sjekker om en person bruker flere kontoer. Hvis vi har bevis for at en person bruker flere kontoer, vil vi - når vi blokkerer eller sletter en konto - innføre samme tiltak på den andre kontoen for å forhindre misbruk av plattformen vår.

3.4.2. Forebygging av tilbakefall

Hvis du bryter reglene våre, forbeholder vi oss retten til å lagre (relevante) data og informasjon for senere bruk. Det betyr at vi har en legitim grunn til å beholde opplysningene dine, men at vi ikke er forpliktet til å etterkomme din anmodning om å slette alle opplysningene dine fra systemene våre. Dette gjør vi for å forhindre fremtidig misbruk.

3.5. Hvis du unnlater å samarbeide om tilbakebetalingen, eller hvis vi mistenker at du begår svindel eller andre straffbare handlinger, kan vi også anmelde deg til politiet. I dette tilfellet kan vi også dele personopplysningene dine med kjøperen, slik at de kan levere sin egen anmeldelse.

4. Hvordan overvåker vi at reglene våre overholdes?

4.1. Vi overvåker hvordan reglene våre følges på en rekke ulike måter. Derfor bruker vi manuelle kontroller utført av vårt Platform Operations-team og våre partnere, i tillegg til automatiserte systemer. Vi bruker disse automatiserte systemene for å blant annet identifisere åpenbart falske billetter eller profiler. Vårt Platform Operations-team er spesialister på å oppdage og gjennomgå komplekse og nyanserte tilfeller der reglene våre kan være brutt. Vi kontrollerer dette gjennom blant annet:

4.1.1. Verifisering av oppgitt informasjon

Vi kontrollerer manuelt at den innsendte informasjonen om arrangementer og billetter ikke bryter med plattformens regler.

4.1.2. Kontroll av indikasjoner på svindel

Vi bruker visse risikoindikatorer både manuelt og automatisk for å vurdere om det kan forekomme svindel på plattformen vår.

4.1.3. Kontakt med (gjen)kjøpere

Hvis vi mistenker at du bryter reglene våre, kan vi også kontakte deg for å få mer informasjon. Vi kan for eksempel be deg om en kjøpsbekreftelse og betalingsbevis (f.eks. et skjermbilde av transaksjonen) for billetten din.

Hvis en billett viser seg å være ugyldig når kjøperen ønsker å komme inn på arrangementet, for eksempel fordi billetten allerede er brukt, setter TicketSwap selger og kjøper i kontakt i en chatsamtale som inkluderer TicketSwap. TicketSwap opptrer som en uavhengig megler mellom selger og kjøper, og vil avgjøre eventuell refusjon eller andre tiltak basert på undersøkelser.

5. Prosedyre for varslinger og klager

5.1. TicketSwap vil gjerne høre fra deg hvis du mener at et arrangement eller en billett ikke er i samsvar med våre regler (f.eks. feil informasjon om arrangementet, billetten fungerer ikke, arrangementet er avlyst). TicketSwap har flere måter du kan komme i kontakt med oss på. Etter arrangementet vil vi for eksempel sende en e-post med spørsmål om billetten din fungerte, der du kan angi om den ikke gjorde det, og TicketSwap vil iverksette prosedyren for å hjelpe deg. Alternativt kan du kontakte oss via en av våre supportkanaler; via Whatsapp, chat eller telefon. Du kan også sende oss en e-post til complaints@ticketswap.com. Du kan også sende inn rapporten ved hjelp av den røde knappen til høyre på hver side. Hvis en billett ikke fungerer, behandler vi bare rapporten hvis du melder fra innen 30 dager etter hendelsen.

5.2. Du bør ikke sende inn feilaktige rapporter regelmessig. I slike tilfeller kan vi først gi deg en advarsel, avhengig av hvor alvorlig overtredelsen er. Hvis du ikke følger denne advarselen, vil vi blokkere deg fra plattformen vår for en rimelig tidsperiode. Vi anser det som "regelmessig" hvis du sender inn feilaktige rapporter mer enn to ganger i måneden. Deretter sperrer vi kontoen din i gjennomsnittlig seks måneder.

6. Hva kan du gjøre hvis du er uenig i avgjørelsene våre?

6.1. Hvis du er uenig i tiltakene vi iverksetter, for eksempel (midlertidig) sperring av kontoen din, kan du sende inn en klage til oss innen seks måneder etter at vi har kommunisert vår beslutning til deg. Du kan gjøre dette ved å sende en e-post til complaints@ticketswap.com. Vi vil deretter revurdere vår beslutning innen rimelig tid. Du kan også bruke vår klageprosedyre hvis du har sendt inn en rapport til oss og er uenig i vårt svar på rapporten.

6.2. Hvis du regelmessig sender inn åpenbart ubegrunnede klager, vil vi, avhengig av hvor alvorlig forseelsen er, først gi deg en advarsel for dette. Hvis du ikke følger denne advarselen, vil vi blokkere deg fra plattformen vår for en rimelig tidsperiode. Vi anser det som "regelmessig" hvis du sender inn en tilsynelatende ubegrunnet klage mer enn 12 ganger i året. Deretter sperrer vi kontoen din i gjennomsnittlig seks måneder.

6.3. Til slutt har du alltid rett til å sende inn en klage til et utenrettslig tvisteløsningsnemnd. Dette er også mulig hvis du er uenig i måten vi har håndtert klagen eller rapporten på.